Film "Daknam draait"

A6 formaat uitnodiging film Daknam meiavond

Op verzoek van velen organiseert de Koninklijke Heemkring de Souvereinen, in samenwerking met Walter Anthuenis en het Stadsarchief, een extra vertoning in het centrum van Lokeren.
We presenteren de film "Daknam draait", een eerbetoon aan Nestor Van Rostenberghe (1934-2017), een icoon in Daknam. Naast zijn rol als medestichter en nauwe medewerker van de Reynaertkring, was Nestor vooral bekend als "filmmaker". Gedurende meer dan dertig jaar, van de jaren 1980 tot 2013, legde hij het bruisende verenigingsleven van Daknam vast, wat resulteerde in ruim 90 uur aan filmmateriaal. Met toestemming van zijn weduwe, Ria Metdepenningen, hebben Walter Anthuenis en de Reynaertkring deze beelden bewerkt tot een hartverwarmende reportagefilm.
Deze film heeft reeds succesvolle vertoningen gehad in Daknam en Hof Ter Clipsen, en we zijn verheugd om hem nu ook in het centrum van Lokeren te tonen.

Datum: Zaterdag 11 mei 2024
Locatie: Torenzaal, Torenstraat 1, 9160 Lokeren
Aanvang: 20:00 uur

Inschrijvingen via deze Link of Cultureel Centrum Lokeren

De ticketbalie opent een uur voor aanvang van een niet-uitverkochte voorstelling.
Dinsdag 9 – 12u en 14 – 17u
Woensdag 9 – 12u
Donderdag 10 – 12u en 14 – 17u
Vrijdag 9 – 12u
Maandag, zaterdag en zondag gesloten.

Zondag 21 april 2024, Erfgoeddag: Thuis

banner nieuwsbrief 2024

Wat maakt een huis tot een (echte) thuis? Erfgoeddag op zondag 21 april 2024 zoekt uit wat het gewone zo bijzonder maakt, vroeger en nu.  Samen met verschillende Lokerse verenigingen biedt het Stadsarchief een waaier van gratis activiteiten aan.

Onder/dak
Onder/dak nodigt je uit om stil te staan bij de kleine handelingen en grote rituelen die van een plek een thuis maken.
Hebben je schoenen en sleutels een vaste plek? Zeg je als je thuiskomt iets tegen de kat of steek je een kaarsje aan
In Temse, Lokeren en Sint-Niklaas laten we zien hoe enkele mensen die hier recent kwamen wonen zich thuis voelen. Elk met een eigen verhaal, tonen ze ‘selfie-gewijs’ hoe ze zich, met kleine gebaren en dagelijkse gebruiken, een kamer, appartement of huis … eigen hebben gemaakt.
Er is ook plaats voor jouw verhaal. We willen weten hoe jij van je huis een thuis maakt.
Een organisatie van de Erfgoedcel Waasland, Cultuurtuin WAAS en Avansa Waas-en-Dender, in samenwerking met De Kleine Expeditie. Met de medewerking van lokaal bestuur Temse, Op Stoapel vzw, Stad Lokeren, De Moazoart en Stadsarchief Sint-Niklaas.
Ontmoetingscentrum De Moazoart, Kazernestraat 80 (ingang via Haarsnijderslaan). Van 10 tot 17 uur.

Mijn thuis is waar ik me goed voel!
Voor deze tentoonstelling leggen de leden van DigiFoto-Lokeren, elk met hun uniek perspectief, hun eigen thuiservaringen vast op beeld.
De tentoonstelling nodigt de kijker uit om de diverse manieren waarop een "thuisgevoel" wordt ervaren te leren kennen en hier ook zelf over te reflecteren. Wat zou jij fotograferen?
De fototentoonstelling gaat door in Ontmoetingscentrum De Moazoart, een plek waar mensen een tweede thuis vinden, waar ze op adem kunnen komen en ondersteuning vinden om hun draai (opnieuw) te vinden in Lokeren.

Koffie(t)huis
Het koffie(t)huis is een gezellige ontmoetingsplek waar warmte en diversiteit samenkomen in een kop koffie. Geniet van geurende koffie, thee en huiselijk gebak, liefdevol bereid door vrijwilligers van het Stadsarchief, De Moazoart en Heemkundige Kring De Souvereinen. Elk stuk vertelt een verhaal en brengt de wereld op je bord. Alle lekkernijen zijn beschikbaar tegen democratische prijzen.
Ontmoetingscentrum De Moazoart, Kazernestraat 80 (ingang via Haarsnijderslaan). Van 10 tot 17 uur.

Knutselworkshop
Op zoek naar een creatieve en gezellige activiteit voor het hele gezin? Doe dan mee aan onze knutselworkshop rond het thema “thuis”!
Je hoeft geen ervaren knutselaar te zijn, deze workshop is geschikt voor alle leeftijden en vaardigheidsniveaus. Toegang tot de knutselworkshop is gratis en alle benodigde materialen worden voorzien. Je krijgt je eigen kunstwerkje uiteraard mee naar huis.
Ontmoetingscentrum De Moazoart, Kazernestraat 80 (ingang via Haarsnijderslaan). Doorlopend van 14 tot 16.30 uur.

De Heirbrugmolen, een thuis voor iedereen
Breng een onvergetelijk bezoek aan de Heirbrugmolen, de tweede thuis van onze gepassioneerde molenaars. Je kan hen doorlopend aan het werk zien, de verhalen achter de wieken ontdekken en alles leren over het ambacht van het malen van het graan, dat elke dag in de vorm van brood of gebak op jouw bord terechtkomt.
Bij mooi weer kan je bovendien genieten van een wandeling tussen de bloemenweides van het Heirbrugmolenpark, een blik werpen op Samentuin 't Bonenveld, en voor de kleinste bezoekers is er het natuurlijke speelparcours.
Heirbrugstraat 160. Van 10 tot 17 uur.

Onze Aarde, mijn Thuis
In samenwerking met het Sint-Gregoriuskoor uit Belsele brengt het Sint-Annakoor uit Lokeren een muzikaal en poëtisch eerbetoon aan de wereld waarin we leven, met een knipoog naar de "Dag van de Aarde" die de dag na Erfgoeddag wordt gevierd.
Voor of na het concert kan je met het hele gezin gratis de molen bezoeken.
Amfitheater Heirbrugmolenpark, Heirbrugstraat 160. 14.30 uur en 15.30 uur.
Bij ongunstige weersomstandigheden gaat deze activiteit door in de naburige Sint-Anna kapel (ter hoogte van Heirbrugstraat nr. 51).

Villa Ter Beuken – De thuis van Straffe vrouw Anna Cogen
Villa Ter Beuken heeft doorheen de jaren vele industriëlen verwelkomd, maar slechts één van hen heeft er daadwerkelijk een thuis van gemaakt. De nog onafgewerkte villa werd in 1920 door Georges Schaetsaert verkocht aan de Familie Cock, een dynastie van Lokerse textielnijveraars. In 1928 werd het gebouw dan weer gekocht door Anna Cogen, eigenares van de toen bloeiende haarsnijderij Epouse Jacobs. Zij maakte er haar thuis van.
Leer tijdens de rondleiding het verhaal van deze straffe vrouw kennen. Zij was de eerste vrouwelijke eigenaar en bestuurder van één van de meest bekende haarsnijderijen in Lokeren. Konijnen- en hazenvellen werden er verwerkt tot vilt, waarvan in een later stadium voornamelijk hoeden werden gemaakt.
Gidsbeurt om 10 en 14 uur. Duur: 1,5 uur. Vertrek Villa Ter Beuken, Groendreef 8. Beperkt aantal deelnemers. Inschrijven noodzakelijk via toerismelokeren.recreatex.be, vanaf 1 april.

Thuis heb ik nog een schilderij
In de loop der jaren ontving Heemkundige Kring ERCUS verschillende schilderijen uit nalatenschappen en bij het opruimen van zolders. Veel van deze kunstwerken zijn gemaakt door oud-Moerbekenaren of tonen taferelen uit het mooie Moerbeke. ERCUS wil deze schenkingen niet onopgemerkt laten en stelt deze schilderijen en tekeningen eenmalig tentoon. Er wachten enkele verrassende stukken op de bezoekers!
Bibliotheek Moerbeke-Waas, Statiestraat 4, Moerbeke. Van 10 tot 18 uur.

CEREMONIE OP DE BEGRAAFPLAATS “OUDE BRUG”

Onze heemkring verkreeg in de loop van 2023 het peterschap over het graf van Ernestine Kint. Dankzij een mooie subsidie van de provincie (maximum 40% van de totale kosten) kon het graf gerestaureerd worden. Het grafmonument Kint is nu volledig in orde. Een kleine ceremonie is dan ook niet misplaatst.
We breiden de huldiging uit naar de gedenkplaat aan de muur van de begraafplaats, de plek waar op 5 november 1943 een Amerikaans vliegtuig is neergestort. Onze heemkring heeft in de persoon van Andre De Munck, nog steeds contact met de nabestaanden van deze Amerikaanse soldaten/piloten.

Onze huldiging ziet er als volgt uit:
Datum: zondag 5 november 2023
Tijdstip: 10h 30
Plaats: ingang aan de Bleekmeersstraat
Samen gaan we dan naar het “Oud Kerkhof”
Toespraken aan het grafmonument Kint + neerleggen van een bloemstuk
Samen gaan we naar de gedenkplaats voor het neergestorte vliegtuig
Toespraak + spelen van de Last Post + neerleggen van een bloemstuk
Samen gaan we terug naar de ingang aan de Bleekmeersstraat
Kleine receptie

FUNERAIR ERFGOED

Begin 2021 werd binnen de Koninklijke Heemkring De Souvereinen een werkgroep “Funerair Erfgoed” opgericht. Aan de basis lag de massale ruiming in  2019 van meer dan 400 graven. Er zaten pareltjes tussen! De begraafplaats “Oude Brug”, die tot de oudste begraafplaatsen van Vlaanderen behoort kreeg een enorme deuk. Tot dan kon je spreken van een pracht van een openluchtmuseum. De stad was nochtans begin de jaren 2010 goed begonnen aan haar “funerair beleid”. Anne- Mie Havermans, een expert op het vlak van funerair erfgoed, bracht alle begraafplaatsen van Lokeren in beeld en inventariseerde de informatie van alle graven die de moeite waard waren om te bewaren. En toen liep het fout.
Wie dacht dat het bij die ruim 400 graven zou blijven kwam bedrogen uit. Kort daarop kwam de begraafplaats weer vol te staan met borden “einde concessie” en “verwaarlozing”.
Onze werkgroep ging aan de slag en steunde hierbij steeds op de aanbevelingen van Anne- Mie Havermans, een werkwijze die we ook in de toekomst steeds zullen blijven hanteren.
We kwamen tot de vaststelling dat terug heel wat graven, waarbij Anne- Mie Havermans de aanbeveling “behouden” had geplaatst, dreigden te verdwijnen. In overleg met de stad kwam er een “beschermde zone” tot stand, maar volledig geslaagd kunnen we het niet noemen. Nog steeds behoren veel graven, die eigenlijk dienen bewaard te worden, tot de sloop.
Vroeger, voor WO II, was het normaal dat er vlug graven werden geruimd. De plaats was beperkt en men werd vaak geteisterd door epidemieën waarbij soms honderden mensen -vaak kinderen- het leven lieten. De steeds groeiende kennis in de geneeskunde heeft ons tot 2021 vrij goed beschermd. Corona zorgde voor een grote ontnuchtering. Ook in onze beschermde westerse wereld vielen duizenden doden.
Sinds de jaren 1990 zijn onze begrafenisrituelen echter drastisch veranderd. De bevolking kiest meer en meer voor verassing. Grote ruimingen op een begraafplaats zijn niet meer noodzakelijk.

Er dient een mentaliteitsverandering te komen, zowel van de officiële instanties, zijnde de stadsbesturen, als van de burger. Deze laatste wordt verondersteld zorg te dragen voor zijn/haar familiegraf. Graven, die men niet langer wil/kan verzorgen, komen in aanmerking voor peterschap of hergebruik. Vervallen of esthetisch gezien waardeloze graven mogen gesloopt worden.  Waardevolle graven waarvoor geen peterschap gevonden wordt, dienen beschermd te worden door de stad. Daarbij moet de burger beseffen dat ook hij bij de provincie terecht kan voor een subsidie voor de restauratie van een belangrijk graf.

Vanaf 20 november worden op de begraafplaats “Oude Brug” weerom meer dan 400 graven geruimd. Na die werkzaamheden zal onze werkgroep “Funerair Erfgoed” terug de balans opmaken en aan de slag gaan met het promoten van peterschap en hergebruik voor wat er nog overblijft.

Academische Zitting
Bibliografie van de Geschiedenis van Lokeren –   Eksaarde – Daknam

Normaal gesproken brengen we ongeveer tweejaarlijks een Buiten­gewone Uitgave. Dit jaar maken we hierop een uitzondering. Op 14 september ging de Academische Zitting door voor de BU over “175 jaar zorg in Eksaarde”.
Op vrijdag 22 december stellen we de “Bibliografie van de geschiedenis van Lokeren - Daknam - Eksaarde” voor, opgesteld door Hilaire Liebaut. Hij bracht niet minder dan 3.800 titels bij elkaar van artikels en boeken, handelend over de geschiedenis van onze stad. Het gaat om een belangrijk werk, uniek in zijn soort.
Normaal gesproken krijgt ieder lid de Buitengewone Uitgave gratis aangeboden, bovenop ons tijdschrift. Bij deze publicatie gaan we een andere weg op. Een bibliografie is in de eerste plaats een werkdocument voor hen die opzoekingswerk leveren, geen gewone lectuur.
De bibliografie wordt geplaatst op onze website onder de rubriek e-books. Zo kan iedereen die het wil, ook niet-leden en waar ook in de wereld, de bibliografie consulteren. Zelf hebben we de bedoeling er jaarlijks een annex aan toe te voegen met de nieuwe publicaties. Een bibliografie is immers nooit af.
Wie toch een papieren versie wil bekomen kan dit door het storten van €50 op onze rekening BE69 8600 0031 0378, met de mededeling “bibliografie Liebaut + het adres”. Dit is de prijs voor het drukken van dit lijvig werk.
De inschrijving wordt afgesloten op 20 november 2023.
Deze unieke publicatie kunnen we niet zomaar laten passeren.

De Koninklijke Heemkring de Souvereinen, in samenwerking met de stad Lokeren, nodigen u dan ook graag uit op de
Academische Zitting naar aanleiding van de voorstelling van de Bibliografie van de Geschiedenis van Lokeren –   Eksaarde – Daknam
Auteur Hilaire Liebaut

Datum: vrijdag 22 december 2023
Locatie: O.C. De Kop (vroegere kopkapelkerk)
Tijdstip: 20h00
Gastsprekers: Anthony Demey  en Ignace Van Driessche
Aansluitend: Receptie

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen vóór 18 december via
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch op het nummer 0499 17 52 78 (Lutgarde De Bruyker).

Een nieuw boek over de historische wortels van het (politieke) Vlaams-nationalisme

Sinds maandag 11 september is het boek “Van Frontbeweging naar Frontpartij. De beginjaren van het politieke Vlaams-nationalisme (1915-1923)” van Romain Vanlandschoot te koop. Deze historische monografie is een uitgave van Peristyle, dat instaat voor de publicaties van het ADVN – archief voor nationale bewegingen (Antwerpen). In het vooruitzicht van zijn 40ste verjaardag in maart 2024 gaat deze erfgoedinstelling met deze uitgave op zoek naar de historische wortels van de politieke beweging van waaruit zij destijds werd opgericht.

Het politieke Vlaams-nationalisme in het algemeen en de vorming van een zelfstandige Vlaams-nationalistische partij in het bijzonder zijn producten van de Eerste Wereldoorlog. Zowel in het bezette België, met het activisme als aan het IJzerfront, met de Frontbeweging kwam de Vlaamse beweging tussen 1914-1918 terecht in een versnelde transitie.

Hoewel de leider van het katholieke flamingantisme Frans Van Cauwelaert na de Wapenstilstand probeerde om dat door overleg te verhinderen, werd vanuit de Frontbeweging een zelfstandige politieke organisatie opgericht, het Vlaamsche Front of de Frontpartij, die in november 1919 lijsten indiende bij de eerste naoorlogse parlementsverkiezingen en vijf verkozenen naar de Kamer stuurde. Na enige aarzeling nam deze politieke formatie in de vroege jaren 1920 de anti-Belgische erfenis over van het activisme, dat in de Grote Oorlog had gecollaboreerd met de Duitse bezetter. Hoewel nog niet direct duidelijk was wat dat precies zou inhouden, was (het streven naar) Vlaamse autonomie haar centrale programmapunt.

Ondertussen had de Frontpartij van bij de oprichting af te rekenen met interne spanningen tussen gelovigen en vrijzinnigen, radicalen en gematigden en plattelands- en stedelijke afdelingen. Tegelijk werd het Vlaamsche Front van bij de aanvang ondermijnd door een groep rond twee complotterende voormalige activisten, de katholieke priester Robrecht De Smet en de vrijzinnige leraar Jozué De Decker, die in 1922 het radicaal anti-Belgische weekblad Vlaanderen oprichtten. Onder deze druk implodeerde het Vlaamsche Front en versplinterde het vanaf het midden van de jaren 1920 in allerlei regionale, meestal katholieke Vlaams-nationalistische partijtjes. Alleen in Antwerpen, met heel wat vrijzinnige militanten, hield het oorspronkelijke project van de Frontpartij stand tot in de jaren 1930. Zowat alle struikelstenen van toen, zullen ook de latere Vlaams-nationalistische bewegingen en partijen parten spelen. Daardoor heeft dit boek, behalve historische, ook actuele relevantie.

Historicus Romain Vanlandschoot - biograaf van onder meer Cyriel Verschaeve, Albrecht Rodenbach en Hugo Verriest – reconstrueert deze geschiedenis aan de hand van archiefbronnen, eigentijdse kranten en tijdschriften en de bestaande wetenschappelijke literatuur. De haarfijne beschrijving en contextualisering van de conflicterende tendensen, de regionale specificiteiten en de persoonlijke tegenstellingen binnen de eerst Vlaams-nationalistische partijformatie maken van “Van Frontbeweging naar Frontpartij” als het ware een kroniek van een aangekondigde breuk. De auteur portretteert ook de hoofdrolspelers die tijdens en na de Eerste Wereldoorlog het politiek Vlaams-nationalisme vorm gaven, zoals Cyriel Verschaeve, Hendrik Borginon, Adiel Debeuckelaere en Joris Van Severen. Het boek bevat tal van nooit eerder gepubliceerde illustraties en een uitvoerige inleiding door Nico Van Campenhout, voormalig stadsarchivaris van Lokeren .

Romain VANLANDSCHOOT, Van Frontbeweging naar Frontpartij. De beginjaren van het politieke Vlaams-nationalisme (1915-1923), Antwerpen, Peristyle, 2023, 330 blz., 29,50 euro, ISBN 9789464367539 (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.www.advn.be).

Nico Van Campenhout

Erfgoeddag  zondag 23 april 2023: “Allemaal beestjes”

Het thema spreekt tot de verbeelding. Wat gaan we belichten? De vroegere veemarkten? De paarden, koeien,  varkens, vogels, vissen of het pluimvee? De landbouw door de eeuwen heen? Al vlug belandden we bij “de duifjes”. Naast wielrennen is de duivensport de meest typische Belgische sport die men zich maar kan indenken. Ontstaan in de 19de eeuw in het Luikse, verspreidde ze zich over heel België, vervolgens over heel Europa en de rest van de wereld. Hoe zit het nu met  die sport en onze duivenmelkers? Hoeveel zijn er nog? Hoe beoefenen ze momenteel hun sport? Hoe ging het er vroeger aan toe? Wat vinden we er nog over terug in de archieven en bij de mensen? Allemaal vragen die ons nieuwsgierig maakten. De Heemkring, het stadsarchief en enkele Lokerse duivenmelkers sloegen de handen in elkaar: samen brengen ze een tentoonstelling in het stadsarchief.
Kom langs en we vertellen je in geuren en kleuren wat er allemaal staat tentoongesteld. De heemkring gaat nog verder. In ons tijdschrift kun je dit jaar het verhaal lezen over onze Lokerse duivenmelkers, steunend op archiefmateriaal en interviews. Interesse? Neem dan gerust contact met ons op.

Jaren 1950. Duivenmelkers met hun keef en vooraan twee constateurs, aan de vrachtwagen die hun duifjes naar de losplaats gaat brengen.
(Foto: Albertine Van Remoortel)

Historische lezingen van Luc Devoldere en Maarten Van Ginderachter

De Lokerse afdeling van het Masereelfonds organiseert op woensdag 5 oktober en woensdag 7 december twee historische lezingen, telkens om 20 uur in Lokaal D van het Cultureel Centrum van Lokeren (Kerkplein). Toegangsprijs per causerie: 5 euro (4 euro voor leden van het Masereelfonds). Inschrijven voor de eerste lezing kan tot en met zondag 2 oktober en voor de tweede tot en met zondag 4 december bij: Koen De Visscher (Voermanstraat 12 - 9160 Lokeren; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; 0477/230498).

Op woensdag 5 oktober spreekt classicus en essayist Luc Devoldere over “Roman Wall Blues. Een reis langs de grenzen van het Romeinse imperium”. De spreker wandelt al een tijdje langs de grenzen van wat ooit het Romeinse rijk was en bekijkt wat ervan overgebleven is, materieel maar vooral cultureel. Volgend jaar publiceert hij een boek over de ervaringen en indrukken die hij daarbij opdeed. Een voorproefje: “Ik zou de grenzen van het Rijk afreizen en noteren wat ik zag. Van de muur van Hadrianus in Schotland, langs de Rijn en de Donau naar de Zwarte Zee. Door Turkije, Syrië, Irak, Jordanië, Egypte, Libië, Tunesië, Algerije naar Marokko. (…) Het zou dus een boek worden over grenzen die bepalen en beperken, die identiteit geven en uitsluiten, beschermen en hypothekeren. In het beste geval wordt het ook een alternatief boek over Europa: geschreven vanuit één van de oudste mallen die ooit aan het continent vorm heeft gegeven, vanuit een droom die, sinds het trage uiteenvallen van de Rijk, Europa blijft beheksen. (…) In dat Europa, dat intussen meer en meer zichzelf overleeft, als een safaripark voor cultuurtoeristen, bestaan wij. (…) Het lijdt aan zijn grenzen. Maar we moeten het er blijvende over hebben. Nu, meer dan ooit”.

Op woensdag 7 december spreekt Maarten Van Ginderachter, hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen, over “’Een Vlaamse terrorist in Turkije’. Edward Joris en de bomaanslag op de Ottomaanse sultan in 1905”. Op 21 juli 1905, vlak na het vrijdaggebed, ontplofte er een bom in Istanbul die 26 doden en 58 gewonden maakte. Sultan Andüllhamid II, het doelwit van de aanslag, bleef ongedeerd. De Ottomaanse politie arresteerde al gauw de Belg Edward Joris als hoofdverdachte. Joris, een Antwerpse anarchist van bescheiden komaf, was naar Istanbul geïmmigreerd op zoek naar werk en avontuur. Hij had er vrienden gemaakt in kringen van Armeense anarchisten en was zo betrokken geraakt bij een moordcomplot op de Ottomaanse sultan. Joris werd in Istanbul ter dood veroordeeld, maar onder internationale druk kwam hij al na enkele jaren vrij en kon hij terugkeren naar België. In deze lezing gaat de uit Lokeren afkomstige historicus dieper in op de intrigerende figuur van Edward Joris en op de toenmalige letterlijk en figuurlijk explosieve toestand in het Ottomaanse rijk. In de verzamelbundel uit 2017 “To kill a Sultan. A transnational history of the attempt on Abdüllhamid II (1905)” publiceerde Van Ginderachter een bijdrage over Edward Joris en zijn aandeel in deze moordaanslag.

2021

De Vlaamse Beweging in Lokeren en de bekendste Lokerse flaminganten van het einde van de 18de eeuw tot 1970

Hilaire Liebaut
Op 8 oktober verschijnt het boek “De Lokerse Flaminganten van het einde van de 19de  eeuw tot 1970” van Hilaire Liebaut. Het Lokerse Davidsfonds, de Marnixring en De Souvereinen sloegen hiervoor de handen in elkaar.

De Kop- en Bergendrieswijk (1919-2019)

Omer Bauwens, lid van de Souvereinen, schreef een boek over de geschiedenis van de Kop- en Bergendrieswijk over de laatste 100 jaar. Aan de hand van getuigenissen van de bewoners en tal van oude foto's en gegevens uit de Souvereinen schetst hij straat per straat de evolutie en gebeurtenissen van de wijk. Het verenigingsleven komt aan bod en er is een korte hommage aan belangrijke figuren van de wijk (o.a. Marcel Pieters). Het boek telt een 200-tal blz. en verschijnt begin december.
Er wordt enkel maar gewerkt met voorinschrijvingen, die binnen moeten zijn voor 10 november.
Geïnteresseerd? Mail zo vlug mogelijk naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel naar 0468 20 88 75. Prijs maximum €25 afhankelijk van de oplage en te betalen bij afhaling op vrijdag 11 en zaterdag 12 december tussen 10 tot 17u. Er wordt enkel gewerkt met voorinschrijvingen die ten laatste tegen 10 november moeten binnen zijn.
Vraag voor inlichtingen

Fototentoonstelling: 100 jaar Lokerse fotografen

Fotografie in Lokeren van 1900 tot vandaag
Tentoonstellingen in provinciesteden krijgen meestal nauwelijks of geen aandacht in bovenlokale media. Zelfs als het initiatieven betreft waarvan de inhoud en de kwaliteit die belangstelling rechtvaardigen en ze het plaatselijke of regionale niveau overstijgen.
Dat is ook het geval met de tentoonstelling “Blik in de verte. Lokerse fotografen vanaf 1900”, die nog tot  het voorjaar van 2021 loopt in het Stadsmuseum van Lokeren en waarin een aantal foto’s worden getoond die de grenzen van de Oost-Vlaamse stad aan de Durme ruimschoots overschrijden. Lokeraar Jean Pharasyn (1877-1929) is de maker van een vaak gereproduceerde, indrukwekkende foto van een arbeid(st)ersmanifestatie voor het Algemeen Stemrecht in Lokeren in 1912, waarvan het origineel wordt bewaard in het archief- en documentatiecentrum van de socialistische en sociale bewegingen Amsab in Gent. Zo siert deze iconische groepsfoto onder meer de kaft van het boek “Geschiedenis maken. Liber amicorum voor Herman Balthazar” uit 2003 en die van de historische monografie “The every day nationalism of workers. A social history of modern Belgium” uit 2019 van de Antwerpse, in Lokeren geboren en getogen hoogleraar geschiedenis aan de Antwerpse universiteit Maarten Van Ginderachter. Pharasyns Lokerse generatiegenoot Ferdinand Buyle (1872-1950) werkte achtereenvolgens in Lokeren, Sint-Niklaas, Antwerpen en Brussel. In de Belgische hoofdstad portretteerde hij als ‘societyfotograaf’ de adel en de ‘haute bourgeoisie’, evenals prominenten uit het politieke en culturele leven en leden van de koninklijke familie.
Twee Lokerse reguliere geestelijken, scheutist Gustaaf Drossens (1892-1962) en minderbroeder Longinus De Munter (1899-1991), genoten en genieten bekendheid in heel Vlaanderen, althans bij historisch en/of fotografisch geïnteresseerden. Drossens met aangrijpende (actie)foto’s van het IJzerfront tijdens de Eerste Wereldoorlog en van Belgisch Congo tijdens het interbellum. De Munter als publicist over fotografie, maker van fotoboeken, (portret)fotograaf en fotografische kroniekschrijver van het hechteniskamp voor echte of vermeende collaborateurs in Lokeren in de jaren 1944-1947.
De in Lokeren geboren en opgegroeide Rony Heirman (1936-2013) fotografeerde vanaf de jaren 1960 zowat alle Vlaamse literatoren en beeldende kunstenaars met naam en faam, was werkzaam als docent fotografie en was de huisfotograaf van Jan Hoet (1936-2014) en het SMAK.
Van deze vijf ‘coryfeeën’ worden in de Lokerse tentoonstelling exemplarische foto’s getoond. Net als van een aantal vakgenoten – zowel  getalenteerde ‘amateurs’, persfotografen als  personen met een eigen fotozaak - die diverse aspecten van het Lokerse stadsleven tijdens de voorbije eeuw (en meer)  in beeld brachten. Ook van de leden van de Lokerse Fotoclub, waarvan de 100ste verjaardag de aanleiding vormde tot dit project, worden representatieve foto’s geëxposeerd, evenals van een aantal artistiek geïnspireerde, meestal jongere individuele Lokerse fotografen. Een bijzondere vermelding verdient Heikki Verdurme (°1977), die onder andere de vaste fotograaf is van het gerenommeerde restaurant ‘Het Hof van Cleve’ van sterrenchef Peter Goossens in Kruishoutem.
Alles samen vormt deze overzichtstentoonstelling een fraai en professioneel gepresenteerd geheel, dat de periode van het eind van de 19de eeuw tot vandaag omvat en dat in Michelin-termen de omschrijving “vaut le détour” meer dan verdient!
Stadsmuseum Lokeren (Markt 15A - 9160 Lokeren; 09/3454458; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).
Geopend van woensdag tot en met zondag van 14 tot 17 uur en op zondag ook van 10 tot 12  uur.
Zolang de coronamaatregelen gelden, is reservatie verplicht.
Een catalogus met dezelfde titel als de tentoonstelling is aan de museumbalie te koop aan de prijs van 25 euro.
Nico Van Campenhout

Bevriende vijanden.
ENRICO FIAMMINGO HENDRICK DE SOMER, LOKEREN 1602 - NAPOLI 1656. Een Lokers kunstschilder maakt carrière in Napels.

In 1622 emigreerde de twintigjarige Lokeraar Hendrick De Somer naar Napels. Hij had een opleiding gehad als kunstschilder en werd leerling van de beroemde barokschilder Jusepe de Ribera. Stilaan ontwikkelde hij een eigen stijl en leidde als zelfstandig meester zijn atelier in Napels, waar hij huwde en acht kinderen had. Hij kreeg talrijke opdrachten en werd in Italië zeer gewaardeerd. Waarschijnlijk keerde hij nooit naar Vlaanderen terug en daardoor bleef hij hier totaal onbekend. Zijn schilderijen werden zelfs toegeschreven aan de Nederlandse schilder Hendrick Van Someren.
De zoektocht naar de ‘ware Hendrick’ en naar het bewijs van zijn Lokerse afkomst, bracht ons op het spoor van een schilderij, ‘De marteling van Sint Laurentius’, dat na een onvoorstelbare reeks toevalligheden kon aangekocht worden en over enige tijd in de Sint-Laurentiuskerk zal te zien zijn, waar Hendrick De Somer meer dan driehonderd jaar geleden op 27 augustus 1602 gedoopt is.
De Nederlandse kunsthistorica Marije Osnabrugge (Universiteit van Genève) heeft haar doctoraat gemaakt over schilders uit de Nederlanden die in de 17de eeuw naar Napels emigreerden. Zij komt op 29 februari 2020 naar Lokeren om een lezing te geven over leven en werk van Hendrick De Somer.
zaterdag 29 februari 2020 om 20 uur
Cultureel Centrum, Kerkplein 5, Lokeren
gratis toegang, reservatie verplicht:
Na de lezing biedt het stadsbestuur een drankje aan.
Organisatie: College van burgemeester en schepenen, Stedelijke Erfgoedcommissie en Koninklijke Heemkundige Kring De Souvereinen, Lokeren

2019

Jubileumboek uitgegeven ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Heemkring De Souvereinen op 6 oktober 2019.

Het is een co-productie van de stad Lokeren en de heemkring.
Het boek is samengesteld uit bijdragen van 12 auteurs die verschillende aspecten van Lokeren behandelen in de loop der tijd.
Foto-inventaris: Kapellen en kapelletjes

Kapellen en kapelletjes in Lokeren

Tijdens de zomer van 2018 doorkruiste Chris Stoop Lokeren en zijn deelgemeenten Daknam en Eksaarde op zoek naar grote en kleine kapellen. Hij deed dit in opdracht van de Bibliotheca Wasiana, de in Sint-Niklaas gevestigde erfgoed- en bewaarbibliotheek voor het Waasland, waarvan hij documentalist is. Hij fotografeerde al deze kapellen, en ook de heiligenbeelden die al dan niet in een nis aan een gevel zijn opgehangen. Chris Stoop bouwde bij dit fotografisch project voort op het inventarisatiewerk van wijlen Roland Meyfroot, die bij leven onder meer vele jaren directeur was van het VTI Sint-Laurentius in Lokeren. De brochure “Kapellen en kapelletjes in Lokeren: een foto-inventaris van klein religieus erfgoed in het straatbeeld” is aan de prijs van 3 euro te koop in het Infopunt Toerisme, het Stadsarchief en het Stadsmuseum. Info: Stadsarchief (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. – 09/3405061).

Boek: "The Sixties aan de Durme"

Marc De Gryze (°Lokeren, 1945) was van 1970 tot 2000 gemeenteraadslid en van 1983 tot 2000 schepen van ruimtelijke ordening en milieu namens de socialistische partij. Hij studeerde politieke en sociale wetenschappen aan de Gentse universiteit, waar hij zich engageerde in de (studenten)contestatie van de jaren 1960. Ondertussen was hij in zijn geboortestad preses van studentenclub Die Raepe en de motor achter allerhande acties en activiteiten, nadat hij voordien al hoofdredacteur was geweest van het leerlingentijdschrift van het Koninklijk Atheneum. Tegelijk tekende en schetste Marc veel, onder meer fantasievolle karikaturen en schreef hij gedichten. Ondanks zijn vrijzinnige achtergrond werd hij met deze creativiteit en inventiviteit in het oorspronkelijk katholieke jeugdhuis T-Klub al snel een vertrouwd gezicht. ‘Zbolk’, de naam van een van de cafés van ‘De Fonne’ (Alfons De Page, die na zijn overlijden een borstbeeld kreeg op de Oude Vismijn), bracht Marc mee uit Amsterdam, waar hij sterk werd geïnspireerd door het ludieke en rebelse protest van de provo’s. Marc De Gryze was in 1965 een van de drie oprichters van de Lokerse Jazzklub en tien jaar later stichtte hij mee de Lokerse Feesten, waarvan hij in de beginjaren de muzikale programmatie voor zijn rekening nam. Met dit alles groeide hij uit tot een Lokers icoon van “The Sixties”, een tijd van zowel maatschappijkritiek als onbekommerde frivoliteit en ontspanning.
Marc De Gryze, die sinds zijn jeugd “een groot hart” heeft voor geschiedenis, was van bij de oprichting in 2008 voorzitter van de Stedelijke Erfgoedraad, een functie die hij na een decennium ter beschikking stelt. Naar aanleiding daarvan werd het initiatief genomen om een (hulde)boek te maken. Hij zelf en vijf van zijn kompanen uit die tijd tekenden hun herinneringen op aan “de jaren zestig”: met name Willy De Fleurquin, Guido Ros, Jean-Pierre Rosseel, Jérôme Van Doorslaer en Maurice Verslycken. Het werd een boek vol (humoristische) anekdotes - maar met daarnaast aandacht voor het ruimere historische kader - over de generatie van “de babyboomers”, waarvan Marc De Gryze in Lokeren (en Gent) een inspirerende exponent was. “The Sixties aan de Durme. Een boek voor, over en door Marc De Gryze & Co” telt 125 bladzijden op groot formaat, inclusief tientallen foto’s en andersoortige authentieke illustraties. Het is gevat in een harde kartonnen kaft met op de cover een getekend portret van de gehuldigde van de hand van wijlen Frans Van Kerckhove.
“The Sixties aan de Durme” kan worden besteld door vóór 25 januari 17,50 euro te storten, eventueel vermeerderd met 2,50 euro als het boek moet worden opgestuurd, op rekeningnummer BE70 0961 4247 4025 van de Stad Lokeren, met vermelding van uw naam en adres en de mededeling “The Sixties”.
Het boek kan vanaf maandag 4 februari worden afgehaald in het Stadsarchief (Torenstraat 1A, Lokeren; 09/3405061 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Vanaf die datum is deze publicatie daar en ook  in het Stadsmuseum, de Stedelijke Openbare Bibliotheek en het Infopunt Toerisme te koop aan de prijs van 20 euro.

2017

Deze geschiedenis van het ontstaan en de evolutie van de Lokerse Christelijke Volkspartij (CVP) is beperkt tot het partijleven van de jaren 1945-1970.

Het aanvangsjaar 1945 lag (uiteraard) voor de hand. Dat jaar was immers het stichtingsjaar van de nationale CVP. Nog in dat zelfde jaar richtten enkelen ook in Lokeren een afdeling van deze partij op. Maar waarom 1970 als laatste jaar van dit exposé? Twee feiten inspireerden deze keuze. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 1970 verloor de Lokerse CVP de volstrekte meerderheid in de gemeenteraad. Na tachtig jaar ononderbroken alleen besturen, ook in de jaren 1947-1970, werd de partij tot coalitievorming gedwongen om verder te kunnen deelnemen aan het beleid.
Uittreksel van het voorwoord door Hilaire Liebaut.
Vluchtroute - Evacuatie van Roeselare in 1917 en 1918
Aimé Van Lent – biografie

't Is niet nodig bescheiden te blijven. Georges Antheunis 80

Uitgave boek onder de redactie van stadsarchivaris Nico Van Campenhout en Kris De Beule